Näytä kaikki

Joka neljäs autoilija saanut valvontamaksun koska ei käytä pysäköintikiekkoa

Joka neljäs autoilija saanut valvontamaksun koska ei käytä pysäköintikiekkoa

Tilastomme yleisimmistä valvontamaksujen syistä paljastavat, että suomalaiset autoilijat suhtautuvat huolettomasti sääntöihin. Peräti neljäsosa valvontamaksun saaneista autoilijoista jätti käyttämättä pysäköintikiekkoa alueella, jossa sen käyttö on pakollista. Toiseksi yleisin virhe on pysäköinti alueella ilman siihen oikeuttavaa tunnusta. Myös pysäköinti kokonaan ilman maksua, sallitun ajan ylitys sekä pysäköinti muualle kuin merkityille paikoille ovat yleisiä valvontamaksujen aiheita.

Pysäköintikiekon käyttämättä jättäminen oli viime vuonna yleisin pysäköintivirhe, johon syyllistyi 24,2 prosenttia valvontamaksun saaneista autoilijoista, paljastaa datamme. Kesäkuussa 2020 voimaan astunut uusi tieliikennelaki ei ole vaikuttanut merkittävästi ongelmaan, joka on aina ollut pysäköintivirhetilastojen kärjessä, toimitusjohtaja Christian Metsäranta kertoo.

– Uuden tieliikennelain mukaan perinteinen pysäköintikiekko ei enää ole pakollinen. Laki teki saapumisajan merkitsemisen hyvin helpoksi: auton saapumisajan voi kirjoittaa vaikka ruutupaperille, kunhan aika on ilmoitettu selkeästi havaittavalla tavalla.

Lain suomasta helpotuksesta huolimatta lähes joka neljäs autoilija ei viime vuonna käyttänyt kiekkoa alueella, jossa pysäköinnin alkamisajan ilmoittaminen on pakollista. Metsäranta muistuttaa, että viime kädessä tällainen suhtautuminen voi johtaa siihen, että esimerkiksi liikekeskuksen asiakaspaikat ovat aina vähissä.

– Jos pysäköinti on sallittua vain tietyn aikarajan, on siihen hyvä syy. Säännöillä halutaan varmistaa, että asiakaspaikat riittävät mahdollisimman monelle autoilijalle. Sallittu aika on mitoitettu niin, että sen aikana ehtii hyvin hoitaa asiansa. Tavoitteeseen ei päästä, jos samat autot seisovat asiakaspaikoilla koko päivän.

Onko hyväksyttyä käyttää jotain toiselle kuuluvaa?

Myös pysäköinti ilman alueella pysäköintiin oikeuttavaa tunnusta on tilastojemme mukaan yllättävän yleistä. Se oli viime vuonna lähes joka viidennen valvontamaksun syy (19,6 prosenttia tapauksista).

– Toisen henkilön tai yrityksen paikalle pysäköivä käyttää luvatta jotain toiselle kuuluvaa. Miltä tuntuisi, jos kotiin saapuessa olohuoneesi sohvalla viettäisi aikaansa täysin tuntematon tyyppi? Toisen parkkipaikan käyttäminen on periaatteessa sama asia, Metsäranta huomauttaa.

– Pysäköintipaikasta maksaa aina joku: esimerkiksi taloyhtiön asukas tai kiinteistössä toimiva yritys. Vain harva parkkipaikka on nykyään ilmainen ainakaan pääkaupunkiseudulla. Jos jaossa on vain niukkuutta, eli paikkoja on vähemmän kuin käyttäjiä, pysäköintiä on välttämätöntä ohjata yhteisillä säännöillä.

Moni autoilija säästää väärässä paikassa

Lähes joka kuudes autoilija (15 prosenttia) sai viime vuonna valvontamaksun, koska pysäköi maksullisella alueella ilman pysäköintilippua tai jätti muuten pysäköintimaksun kokonaan suorittamatta. Metsärannan mukaan moni toimii näin koska yrittää säästää väärässä paikassa.

– Moni ajattelee, että piipahtaa vain nopeasti jossain ja samalla säästää muutaman euron, kun jättää maksamatta pysäköinnistä. Samalla periaatteella joku saattaa jättää lipun ostamatta julkisessa liikenteessä, jos matkustaa vain yhden pysäkinvälin. Tällaisista pienistä puroista muodostuu kuitenkin ajan oloon iso virta, johon olisi syytä kiinnittää huomiota. Eihän esimerkiksi ruokakaupastakaan ole hyväksyttävää kävellä ulos leipäpussi kädessä maksamatta, Metsäranta sanoo.

– Mikään maa-alue ei ole ilmainen. Lisäksi parkkipaikkojen ylläpitoon kuluu rahaa, kun pysäköintialueita esimerkiksi asvaltoidaan, aurataan ja pidetään muuten kunnossa. Miksi pysäköinnin silloin kuuluisi olla ilmaista?

Sovelluksen avulla voit välttää valvontamaksun

Useampi kuin joka kymmenes autoilija (14,3 prosenttia) sai tilastojemme mukaan viime vuonna valvontamaksun koska ylitti sallitun pysäköintiajan. Tämän välttääkseen autoilijan tulee kiekkoalueilla muistaa, milloin sallittu aika ylittyy. Maksullisilla pysäköintialueilla sen sijaan virhe on matkapuhelinsovellusten ansiosta helppoa välttää, Metsäranta vinkkaa.

– ParkkiPaten valvomilla alueilla pysäköinnin voi maksaa EasyPark-, Moovy- ja Parkman-sovelluksilla. Sovellukset yleensä muistuttavat käyttäjää 15 minuuttia etukäteen pysäköintiajan loppumisesta, ja sovelluksessa pysäköintiajan jatkaminen onnistuu kätevästi.

Viime vuonna lähes joka kymmenes valvontamaksun saaneista (8 prosenttia) jätti autonsa johonkin muualle kuin merkitylle paikalle.

– Moni autoilija ei tiedosta, kuinka tärkeää on pysäköidä sääntöjen mukaan. Jos pysäköi esimerkiksi pelastustielle, ei välttämättä tule ajatelleeksi, että auto voi silloin aiheuttaa vaaratilanteen. Väärinpysäköity auto voi olla turvallisuusriski, jos se estää pelastusajoneuvon liikkumisen alueella, tukkii alueen liikennettä estämällä muiden autojen pääsyn alueelle tai alueella liikkumisen.

Viisi yleisintä valvontamaksujen syytä

1. Pysäköintikiekon käyttämättä jättäminen
2. Pysäköinti ilman alueen pysäköintitunnusta
3. Pysäköintimaksun suorittamatta jättäminen
4. Sallitun pysäköintiajan ylitys
5. Pysäköinti muualle kuin merkityille paikoille.