Näytä kaikki

Näin vältät valvontamaksun luontoretkellä

Kuva - Näin vältät valvontamaksun luontoretkellä

Suosituille ulkoilualueille odotetaan nyt poikkeuksellisia ruuhkia. Tilanteeseen kannattaa varautua ennakkoon kartoittamalla retkeilyalueen pysäköintimahdollisuudet ennen luontoretkeä ja kertaamalla liikennemerkkien merkitys. Tämä on helpoin tapa välttyä valvontamaksuilta, ParkkiPate muistuttaa. Yhtiö listaa retkeilykauden kuusi suosituinta luontokohdetta, joissa pysäköinti kannattaa suunnitella etukäteen.

Ulkoilualueiden suosio kohosi ennätyksellisiin lukemiin vuonna 2020 koronapandemian vuoksi, ja tälle keväälle sekä kesälle on ennustettu samaa. Kun ulkomaanmatkailu on rajoitettua, vapaa liikkuminen luonnossa on noussut entistä suurempaan arvoon.

Ulkoiluinto näkyy myös piikkinä pysäköintivirheiden määrissä, Suomen suurin pysäköintialan työllistäjä ParkkiPate kertoo.

– Laajemmat ulkoilualueet sijaitsevat usein automatkan päässä. Kun ennätyksellisen moni autoilija lähtee samaan aikaan luontoretkelle, yksityistiet ulkoilualueiden läheisyydessä ruuhkautuvat herkästi, ParkkiPate Oy:n toimitusjohtaja Christian Metsäranta muistuttaa.

Metsäranta suosittelee kartoittamaan alueen pysäköintimahdollisuudet ennen retkeä ja tarvittaessa jättämään auton hieman kauemmas.

– Jos on lähdössä vaikkapa parinkymmenen kilometrin patikkaretkelle, ehkäpä silloin puolen kilometrin kävely lähtöpisteeseen ei ole kohtuuton. Onko näissä tilanteissa aina välttämätöntä päästä mahdollisimman lähelle?

Aluepysäköintikieltomerkki on vieras monelle autoilijalle

Olennainen osa luontoretken suunnittelua on liikennesääntöjen kertaaminen. Metsärannan mukaan läheskään kaikille autoilijoille ei ole selvää, miltä näyttää aluepysäköintikieltomerkki.

– Aluepysäköintikieltomerkki on merkki, jossa tuttu pyöreä pysäköintikielto sijaitsee keskellä suurempaa neliskanttista, keltaista pohjaa. Merkki on ollut käytössä jo kohta neljäkymmentä vuotta. Siitä huolimatta merkki ja sen merkitys ovat yhä vieraita monille autoilijoille, Metsäranta hämmästelee.

Hän muistuttaa, että aluepysäköintikielto ei pääty esimerkiksi seuraavaan risteykseen. Kielto koskee tien molempia puolia ja tiehen liittyviä sivuteitä sekä esimerkiksi nurmikko- ja puisto-osuuksia.

Aluepysäköintikielto lakkaa vasta, kun siitä kertova merkki tulee vastaan

Aluepysäköintikieltomerkin vaikutus lakkaa vasta, kun aluepysäköintikielto päättyy -merkki tulee vastaan, Metsäranta kertaa.

– Kielto kattaa kirjaimellisesti koko alueen. Aluepysäköintikieltomerkin sisällä mahdolliset sallitut pysäköintipaikat on merkitty erillisillä merkeillä.

Kiellon päättymisestä kertovassa merkissä on samanlainen keltainen neliöpohja kuin kieltomerkissä. Päättymismerkissä on keskellä harmaa runko, ja koko merkin yli on vedetty neljä mustaa poikkiraitaa.

– Nämä merkit on hyvä painaa mieleensä ennen kuin kääntää keulan kohti ulkoilualueita.

Pysäköinninvalvontaan ulkoilualueella on hyvä syy

Ulkoilualueiden pysäköinnin maksullisuus herättää aika ajoin keskustelua. Maksuilla on kuitenkin hyvä peruste, sillä niistä kertyviä varoja käytetään alueen ylläpitoon, Metsäranta muistuttaa.

– Aluetta hoitava yritys joutuu huolehtimaan muun muassa kävijämassojen jälkeensä jättämistä roskista.

– Pysäköintipaikasta maksaa aina joku. Vain harva parkkipaikka on nykyään ilmainen ainakaan pääkaupunkiseudulla. Jos jaossa on vain niukkuutta, eli paikkoja on vähemmän kuin käyttäjiä, pysäköintiä on välttämätöntä ohjata yhteisillä säännöillä.

Valvonta lisää turvallisuutta

Valvottu pysäköinti myös edistää yleistä turvallisuutta, koska se ohjaa alueen käyttöä.

– Ulkoilualueiden pysäköintiä valvotaan, jotta paikalliset asukkaat pääsevät ajamaan kiinteistöihinsä. Suurten joukkojen liikkuessa myös onnettomuusriskit aina kasvavat. On olennaista, että pelastusajoneuvot pääsevät kulkemaan alueella ilman esteitä, Metsäranta sanoo.

Metsärannan mukaan moni autoilija ei tiedosta, kuinka tärkeää on pysäköidä sääntöjen mukaan.

– Jos pysäköi esimerkiksi pelastustielle, ei välttämättä tule ajatelleeksi, että auto voi aiheuttaa vaaratilanteen. Väärinpysäköity auto voi kuitenkin olla turvallisuusriski, jos se estää ambulanssin tai paloauton liikkumisen alueella. Riskitilanne syntyy myös, jos auto tukkii alueen liikennettä estämällä muiden autojen pääsyn alueelle tai alueella liikkumisen.

Suunnittele näissä luontokohteissa pysäköinti ennakkoon

ParkkiPate ennakoi ruuhkia tänä keväänä ja kesänä erityisesti seuraaville pääkaupunkiseudun retkeilyalueille. Näissä kohteissa pysäköintimahdollisuudet kannattaa kartoittaa etukäteen.

  • Luukin ulkoilualue, Espoo
  • Meikon luonnonsuojelualue, Kirkkonummi
  • Nuuksion kansallispuisto, Espoo
  • Palakosken virkistysalue, Vihti
  • Paloheinän ulkoilualue, Helsinki
  • Sipoonkorven kansallispuisto, Sipoo