ParkkiPaten kuluvan vuoden tilastot paljastavat, mitkä automerkit keräävät eniten pysäköintivirhemaksuja ja mitkä ovat yleisimmät valvontamaksujen syyt. Yksi automerkki nousee yli muiden. Vastoin ennakko-oletuksia tilastojen kärjessä eivät loistakaan BMW-kuljettajat, jotka on perinteisesti mielletty omapäisiksi autoilijoiksi. Sen sijaan vuoden 2022 aikana Volkswagen-kuskit ovat haalineet eniten valvontamaksuja muihin automerkkeihin verrattuna.
ParkkiPaten kuluvan vuoden tilastot antavat ymmärtää, että Volkswagen-autojen kuljettajilla on haasteita pysäköintikiekon sekä pysäköintitunnuksen käytössä. Useampi kuin joka viides Volkswagen-kuljettajien saamista valvontamaksuista on annettu, koska kuljettaja ei ole käyttänyt pysäköintikiekkoa. Lähes yhtä monta valvontamaksua Volsu-kuskit ovat saaneet koska ovat pysäköineet ilman alueen pysäköintitunnusta.
– Kiekon käyttäminen on pieni asia, jolla on iso merkitys. Sen ansiosta kiireisilläkin alueilla on mahdollista pysäköidä ilmaiseksi. Aikarajojen avulla kiinteistöjen omistaja varmistaa, että pysäköintitilaa riittää kiinteistössä asioiville ihmisille. Jos samoilla paikoilla pidetään autoja vuorokauden ympäri, alueella asioiville ei riitä paikkoja, ParkkiPaten toimitusjohtaja Christian Metsäranta muistuttaa.
ParkkiPaten tilastossa on mukana 11 automerkkiä: Audi, BMW, Ford, Mercedes-Benz, Nissan, Opel, Skoda, Tesla, Toyota, Volkswagen ja Volvo.
– Luonnollisestikaan eri automerkkien kuljettajien saamista valvontamaksuista ei kannata vetää pitkälle kovin meneviä johtopäätöksiä: auton merkki ei kerro siitä, kuinka hyvin kuljettaja tuntee pysäköintisäännöt. Riippumatta siitä, minkä merkkinen auto on alla, kaikille autoilijoille on välttämätöntä noudattaa yhteisiä sääntöjä ja ottaa muut autoilijat huomioon pysäköidessään, Metsäranta toteaa.
Joka neljäs valvontamaksun saanut Tesla-kuski jättänyt maksamatta pysäköinnistä
Tesla-kuskien helmasynti näyttää olevan se, että autoilija jättää pysäköinnin maksamatta. Joka neljäs Teslojen kuljettajille kirjoitettu valvontamaksu on annettu tästä syystä. Yhtä yleistä on, että Teslan kuljettaja ei käytä pysäköintikiekkoa.
Teslojen tapaan myös Skoda- ja Volvo-kuskit jättävät herkästi pysäköintimaksun suorittamatta. Yli viidesosa molemmille annetuista valvontamaksuista on annettu tästä syystä.
Pysäköinnin maksamatta jättäminen on Suomessa yleistä , sillä moni autoilija ajattelee, ettei nopeasta pysäköinnistä asioinnin lomassa tarvitse maksaa.
– Valitettavan usein, kun maksu jää suorittamatta, autoilija vain ajattelee hoitavansa ”pikaisen” askareen. Tällainen käytös kuitenkin keventää kiinteistön omistajan kukkaroa. Maksamattomat pysäköintimaksut ovat pois esimerkiksi pysäköintialueiden huoltamisesta, Metsäranta muistuttaa.
Pysäköintiajan arvioiminen on toisinaan haastavaa ja joskus aika voi ylittyä huomaamatta. Tesla-kuskeilla näyttäisi kuitenkin olevan ajantaju hallussa, sillä he ovat saaneet pysäköintiajan ylityksestä vähemmän valvontamaksuja kuin muut.
– Pysäköinti on useimmissa paikoissa mahdollista maksaa esimerkiksi Easypark-, Parkman- tai Moovy-sovelluksella. Puhelimiin ladattavat pysäköintisovellukset myös muistuttavat hyvissä ajoin ennen kuin pysäköintiaika on loppumassa, Metsäranta vinkkaa.
Joka kymmenes Nissan-kuski pysäköinyt väärään paikkaan
Nissan-kuljettajat vaikuttaisivat tämän vuoden tilastoissa olevan niitä, jotka pysäköivät ajoneuvonsa muita useammin muualle kuin merkityille paikoille. Useampi kuin joka kymmenes Nissan-kuljettajille annetuista valvontamaksuista on kirjoitettu koska auto on merkityn pysäköintialueen ulkopuolella. Nissaneiden ja Mersujen kuljettajille jää myös pysäköinti kielletty -liikennemerkki muita useammin huomioimatta.
Metsärannan mukaan kaikissa ParkkiPaten valvomissa kohteissa pysäköintiohjeet ovat selkeästi esillä. Hän muistuttaa, että väärin pysäköity auto voi haitata tienhoitoa tai alueen normaalia liikennettä sekä pahimmassa tapauksessa aiheuttaa vaaratilanteita.
– Moni autoilija ei tiedosta, kuinka tärkeää on pysäköidä sääntöjen mukaan. Jos pysäköi esimerkiksi pelastustielle, ei välttämättä tule ajatelleeksi, että auto voi silloin aiheuttaa vaaratilanteen. Väärinpysäköity auto voi olla turvallisuusriski, jos se estää pelastusajoneuvon liikkumisen alueella, tukkii alueen liikennettä estämällä muiden autojen pääsyn alueelle tai alueella liikkumisen.
Eri automerkkien osuus pysäköintivirheistä
Volkswagen (12,98%)
Toyota (10,27 %)
Mercedes-Bentz (9,74 %)
BMW (7,60 %)
Volvo (7,50 %)
Ford (7,22 %)
Audi (6,13 %)
Skoda (5,16 %)
Nissan (4,27 %)
Opel (3,92 %)
Tesla (0,65 %)